با حضور  فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) استان خراسان جنوبی برگزار شد؛

مراسم تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند و رونمایی از کتاب دانشگاه و دفاع مقدس

۱۹ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۰ کد : ۱۰۹۳۹ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۳۹۸۵
مراسم تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند و رونمایی از کتاب دانشگاه و دفاع مقدس با حضور فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) استان خراسان جنوبی و مسئولان دانشگاه بیرجند به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، شامگاه سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ به‌صورت مجازی برگزار شد.
مراسم تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند و رونمایی از کتاب دانشگاه و دفاع مقدس

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در ابتدای مراسم دکتر احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید دکتر فخری‌زاده یادآور شد: دانشگاه بیرجند با سابقه ۴۵ساله خود حدود ۴۲سال را بعد از انقلاب فعالیت کرده است و جمع زیادی از افرادی که برای استقرار نظام جمهوری اسلامی تلاش کردند، عضوی از خانواده دانشگاه می‌باشند.
رئیس دانشگاه بیرجند افزود:صادق‌ترین و پرتلاش‌ترین مدیران ما که جهادگونه در راه اعتلای نظام جمهوری اسلامی و پیشبرد اهداف دانشگاه حرکت می‌نمایند از خانواده ایثارگران هستند.
دکتر خامسان بهترین دوران زندگی خود را  دوران دفاع مقدس نام برد و بیان داشت: باید در تمامی عرصه‌‌ها با همان روحیه دوران دفاع مقدس بر مشکلات فائق شویم و آرمان های شهدا را به تحقق برسانیم. 
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: امیدواریم مدیون خون شهدا نباشیم و به سهم خود قدردان آنها باشیم.
سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) استان خراسان جنوبی ضمن یادآوری سالگرد کنگره ۲۰۰۰شهید استان خراسان جنوبی ادامه داد: دانشگاهیان در دفاع مقدس نیروهای کیفی بودند و نخبگان این حوزه مسیر پیشرفت کشور را هموار کردند.
سردار قاسمی ادامه داد: در دنیا سبک‌های مدیریتی مختلفی وجود دارد که آخرین آنها، مدیریت آتش به اختیار است.
فرمانده سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی مدیریت در دوران دفاع مقدس را تشویقی، اقناعی و مشورتی دانست و افزود: از جمله موضوعات مهم و ارزش‌های مدیریت اخلاص است که همین اخلاص ما را به پیروزی رساند و بالاترین حقیقت ایثار است که فرد از شهرت پیداکردن بپرهیزد و این از ویژگی‌های رزمندگان است.  
دومین نکته تکلیف محوری و مسئولیت‌پذیری است. حضور داوطلبانه رزمندگان برای عمل به تکلیف الهی آنها را به جبهه کشاند و این همان ویژگی تکلیف محوری و مسئولیت‌پذیری بود.
وی در ادامه گفت: روحیه‌ای که در دفاع مقدس وجود داشت در هیچ جنگی نبوده است، روحیه و اعتماد به نفس و شجاعت رزمندگان الگو بود و با این مدیریت رزمندگان پیروز شدند.
وی حضور درجبهه‌ها را عامل خودسازی و پرهیز از آفات دنیایی دانست و بیان کرد: بصیرت محوری، خدمتگذاری، پیشگامی در صحنه عملیات، خلاقیت، ابتکار در عمل، خطر پذیری، برادری ، وحدت، توان‌افزایی و مردمی بودن از دیگر ویژگی‌های مدیریت دفاع مقدس بود.
در ادامه دکتر علی زنگوئی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند گفت: زمانی که جنگ آغاز می‌شود و باید از میهن، کیان و نظام دفاع شود، آنگاه مردان حقیقی مشخص می‌شوند. به گواهی تاریخ در دوران دفاع مقدس ما از این غیور مردان بسیار داشتیم و شاکریم که در خدمت عده‌ای از آنها هستیم.
دکتر زنگوئی در ادامه افزود: دانشگاه در این راه اقدامات بی‌بدیلی انجام داده است و این باید چراغ راهی برای دانشجویان جوان شود که در این دوران جنگ نرم از تجربیات این اسطوره‌ها کمک بگیرند. 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند، پیگیری تاسیس گروه پژوهشی دفاع مقدس در دانشکده ادبیات و علوم انسانی، راه‌اندازی گرایش ادبیات پایداری، تکمیل دانشنامه دفاع مقدس، اعزام چندین استاد برای فرصت مطالعاتی به بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، رونمایی از کتاب  دانشگاه بیرجند و دفاع مقدس، نامگذاری برخی از بلوار ها و مکان ها برای شهدا و پاسداشت از پیشکسوتان دفاع مقدس و... را از جمله اقدامات دانشگاه بیرجند در این حوزه دانست.
وی یادآور شد: اگر بخواهیم پیروز میدان باشیم هیچ راهی جز یادآوری و بزرگداشت آنهایی که درس بزرگی به ما در راه تعالی ایران اسلامی دادند، نداریم.
کتر علی اکبر محمدی مدیر فرهنگی دانشگاه بیرجند گفت: یکی از دلبستگی‌های ذاتی هر انسان گرایش به وطن است به طوری که حب‌الوطن از ایمان دانسته می‌شود و مردمان بسیاری هستند که با نگاه به تعالیم به دنبال گنج ناتمام بودند تا روح خود را از قفس تن برهانند.
وی ادامه داد: ایثارگران همان شاهدان محشر و گواهان و شفیعان ما خواهند بود چه آنها که رفتند و چه آنها که ماندند تا چراغ راه روشن شود و اکنون این وظیفه ماست که با آزادگی راه آنها را روشن نگه داریم و پاسدار آن باشیم.
دکتر محمدی گفت: ستاد دانشگاهی چهلمین سالگرد دفاع مقدس در تیر ماه تشکیل شد و هدف ما این بود که این رویداد در هفته دفاع مقدس برگزار شود ولی به دلایل متعددی به تعویق افتاد.
وی ادامه داد: سعی کردیم بیشتر رویکرد علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه دانشگاه بازتاب داده شود.
دکتر محمدی تألیف کتاب‌ها، پایان نامه‌ها، طرح‌ها، گزارش از دروس دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، برنامه‌های راهیان نور، برنامه‌‌های بسیج دانشجویی و بسیج اساتید را بخشی از محتوی علمی این ستاد به شمار آورد.
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر نظر افضلی، دکتد اسدالله زنگویی، مهندس محمودرضا تولا و محمدرضا ارزنی، از ایثارگران دانشگاه به بیان خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداختند.
پایان بخش این مراسم رونمایی از کتاب دانشگاه بیرجند و دفاع مقدس بود. کتاب دانشگاه بیرجند و دفاع مقدس به همت دکتر محمدحسین قریشی، عضو هیات علمی پیشکسوت دانشگاه و معاون اسبق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند و بهارک ولی‌‌نیا و همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی گردآوری و تدوین شده است. 
در این مراسم از  ۱۰۰  ایثارگر شاغل و پیشکسوت دانشگاه بیرجند تجلیل به‌عمل آمد.
همچنین با توجه به شرایط موجود، مقرر گردید لوح تقدیر و یک جلد کتاب دانشگاه بیرجند و دفاع مقدس و هدیه‌ای به رسم یادبود برای ایثارگران دانشگاه ارسال گردد.

آخرین ویرایش۱۹ آذر ۱۳۹۹