معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم:

قدمت بالای دانشگاه بیرجند، نشان از استعداد خدادادی این استان و همت مسئولان دارد

۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۰ کد : ۴۰۴۶ اخبار برگزیده اخبار ستادی
تعداد بازدید:۴۶۵۰
قدمت بالای دانشگاه بیرجند، نشان از استعداد خدادادی این استان و همت مسئولان دارد


به گزارش روابط عمومی دانشگاه بیرجند،  امروز چهارشنبه 19 تیرماه،  12 تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به همراه معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، مدیر کل امور مجلس و مدیرکل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نمایندگان وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و دانشگاه آزاد به استان خراسان جنوبی آمدند. در ابتدای ورود این مهمانان به فرودگاه بیرجند، با استقبال گرم دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند و معتمدیان استاندار خراسان جنوبی روبه رو شدند. دکتر زاهدی رئیس کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس در حاشیه این حضور، با بیان این که خراسان جنوبی از استان های خوب کشور به لحاظ دین‌داری، مذهبی، فرهنگی و تمدنی است، ادامه داد: کمیسیون آموزش مجلس سفرهایی دوره ای به استان ها دارد و مسائل و مشکلات مرتبط با کمیسیون را از نزدیک به صورت میدانی و جلسه ای بررسی و تا حد توان نسبت به رفع مشکلات اقدام می کند. به گفته وی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تقسیم و سفر به شهرستان های مختلف تمام مسائل آموزش عالی، فنی حرفه ای و آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی بررسی خواهند کرد تا در جلسات بعد از سفرها در تهران، مشکلات و موضوعات مطرح شده از وزرا و مسئولان مربوطه پیگیری شود.
لازم به ذکر است در ادامه سفر ، پس از ادای احترام به مقام والای شهدای گمنام، دکتر ابطحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دکتر اولاد قباد دبیر و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، دکتر جعفری مدیرکل امور مجلس وزارت علوم، حجت الاسلام دکتر عسگری معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش، دکتر الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، دکتر حسینی از وزارت بهداشت و دکتر پایان از دانشگاه آزاد همراه با حجت الاسلام عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف از اماکن آموزشی مرکز استان از جمله دانشگاه بیرجند، پیام نور، فنی و حرفه ای، علوم پزشکی، آزاد، صنعتی، پارک علم و فناوری بازدید کردند. اولین مقصد این سفر دانشگاه مادر شهرمان دانشگاه بیرجند بود.

خراسان‌جنوبی یکی از پهنه‌های نخبگی در کشور است

 دکتر خامسان رئیس دانشگاه بیرجند ضمن اشاره به ظرفیت های آموزش عالی استان، عنوان کرد: خراسان‌جنوبی یکی از پهنه‌های نخبگی در کشور است و توجه به آموزش عالی در این استان زمینه‌ساز توسعه و امنیت پایدار منطقه می شود. وی با بیان این که دانشگاه های استان تمام گرایش های علمی که در کشور وجود دارد را پوشش می دهد، گفت: در حال حاضر بخش قابل توجه ای از جمعیت استان را دانشجویان تشکیل می دهند.

وزارت علوم مشکل فضای فیزیکی پارک علم و فناوری را حل کند

دکتر سیمائی صراف معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم نیز با بیان این که مزیت مهم خراسان جنوبی، آموزش عالی است، خاطرنشان کرد: ظرفیتی که اکنون در این استان دیدیم و قدمت بالای دانشگاه بیرجند، نشان از استعداد خدادادی این استان و همت مسئولان دارد. وی فعالیت پارک علم و فناوری را در کنار مراکز آموزش عالی بسیار امیدوارکننده دانست و افزود: البته مکان فعلی در خور این مجموعه نیست و امیدواریم وزارت علوم با توجه به اهمیتی که برای پارک ها قایل است، مشکلات فیزیکی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی را نیز برطرف کند. وی از ظرفیت خوب استان برای جذب دانشجوی خارجی نیز سخن گفت و ادامه داد: دستگاه های ذیربط تسهیل کننده حضور این دانشجویان باشند.


خراسان جنوبی را با دید امنیتی- آموزشی ببینید

در پایان بازدیدها حجت الاسلام عبادی نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در جمع اصحاب رسانه عنوان کرد: در طی بازدیدها ، مشکلاتی همچون کمبود مکان، اصلاح قوانین و آیین نامه ها و مسائل اداری عنوان شد و امید می رود حضور این افراد منشا خیر و برکت باشد. وی با بیان این که در استان تراکم جمعیتی پایین است، اضافه کرد: اگر زیرساخت های آموزش و تحقیقات و توسعه ارتقاء نیابد و در دنباله آن اشتغال زایی نشود، شهر خالی از سکنه شده و امنیت کشور به خطر می افتد. در همین راستا از مهمانان خود تقاضا داریم این استان را با نگاه امنیتی – آموزشی ببینند تا شرایط را بهتر درک کنند. وی به مشکل کمبود فضای پارک علم و فناوری نیز اشاره کرد و گفت: نیاز است دستگاه ها برای توسعه این مکان کمک کنند.

خراسان جنوبی، منطقه علم و تمدن است

ابطحی نماینده خمینی شهر اصفهان و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با ابراز خرسندی از استعدادهای خراسان جنوبی در بحث آموزش، خاطرنشان کرد: در این استان از هر 5 نفر یک نفر دانشجو است و این بارقه امیدی را در ذهن ها ایجاد می کند تا دوری از مرکز را بهانه بی توجهی نکنند. وی با بیان این که تاسف خوردم که 48 درصد از اعتبارات تملک و دارایی دانشگاه علوم پزشکی برای سال جاری کاهش داشته است، بیان کرد: این دانشگاه ظرفیت بسیار خوبی دارد و امیدواریم بخش داروسازی آن هر چه سریعتر تکمیل و افتتاح شود.
ابطحی همچنین تعامل بین روئسای دانشگاه های استان را بسیار خوشحال کننده دانست و عنوان کرد:جای سعادت است که گروکشی نمی کنند و سعی در همپوشانی و کمک دارند از جمله مراکز فنی و حرفه ای که در اشتغالزایی ظرفیت بالایی داشته و به مباحث عملی و تجربی نیز می پردازد.
وی با تاکید بر این که خراسان جنوبی، منطقه علم و تمدن است، یادآور شد: لذا توجه دستگاه ها به خصوص سازمان برنامه و بودجه را بیشتر می طلبد. با تلاش های نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان اعتباراتی تزریق شده اما کافی نیست. امیدواریم جمع بندی این سفر، ارتقا آموزش استان خراسان جنوبی را به دنبال داشته باشد.

پیگیر اعتبارات کامل پرداخت نشده هستیم

دکتر اولاد قباد نماینده مردم اسلامشهر، تهران ، ری و شمیرانات نیز با بیان این که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دو مقوله آموزش عمومی و عالی در استان ها بازدیدهایی را انجام داده است، اضافه کرد: امروز توفیق حضور در این استان را داشتیم و شاهد پیشرفت های بسیار خوبی از نظر فضای فیزیکی و جذب دانشجو در خراسان جنوبی بودیم.
وی از اعتباراتی که از سازمان برنامه و بودجه برای دانشگاه های استان تخصیص داده شده اما هنوز کامل پرداخت نشده است سخن گفت و افزود: البته بودجه 98 انقباضی است و در جنگ اقتصادی هستیم، اما ملت همیشه پشتیبان از شرایط سخت تر از این نیز عبور کرده است. مردم خراسان جنوبی نیز این گونه هستند و در حوزه آموزش عالی می توانند در پیشرفت کشور اثرگذار باشند. وی در پایان خاطرنشان کرد: طی سفر به مراکز فنی و حرفه ای ، دستآوردهای خوبی را مشاهده کردیم، امیدواریم این سفر هم دستآوردهای خوبی برای خراسان جنوبی داشته باشد.
گفتنی است در این سفر سایر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در معیت نمایندگان وزارت علوم، آموزش و پرورش، بهداشت و دانشگاه آزاد و نمایندگان استان از مراکز آموزشی شهرستان های سرایان، فردوس، نهبندان، سربیشه و قائن بازدید کردند.

آخرین ویرایش۱۹ تیر ۱۳۹۸