در دانشگاه بیرجند مطرح شد؛
تأکید معاون وزیر علوم بر نقش دانشگاهها در اجرای طرحهای برونسازمانی

به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، دکتر صالحی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نشست بررسی و تبادل نظر درباره چالشها و برنامههای جدید پژوهش و توسعه علمی دانشگاه ها بر ضرورت فعالتر شدن دانشگاهها در اجرای طرحهای برونسازمانی تأکید کرد.
وی با اشاره به ماده ۱۳ قانون حمایت از پژوهش و توسعه در کشور گفت: بر اساس این قانون، هر شرکت دولتی یا خصوصی میتواند بدون سقف مشخص، بخشی از مالیات خود را صرف قراردادهای تحقیق و توسعه با دانشگاهها کند و این مبلغ از مالیات قابل پرداخت کسر میشود.
او افزود: متأسفانه هنوز بسیاری از صنایع از وجود این قانون بیاطلاع هستند و این وظیفه ماست که با اطلاعرسانی و ایجاد ارتباط مؤثر، زمینه استفاده از این ظرفیت قانونی را فراهم کنیم.
برنامه هفتم توسعه و اصلاح آییننامههای ارتقا
معاون وزیر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: وزارت علوم نخستین وزارتخانهای بود که برنامه عملیاتی خود را برای تحقق اهداف برنامه هفتم تهیه و ابلاغ کرد. این برنامه بهصورت تفکیکی برای هر سال طراحی شده تا اقدامات مشخص و قابل پیگیری باشند.
ایشان همچنین ضمن اشاره به ضرورت اصلاح آییننامههای ارتقا و هیئت ممیزه، خاطرنشان کرد: باید در شیوه ارزیابی فعالیتهای علمی بازنگری جدی صورت گیرد. ارتقای اعضای هیئت علمی باید بر اساس دستاوردهای واقعی علمی، فناورانه و اثرگذار در جامعه انجام شود.
تأکید بر اهمیت گرنتهای پژوهشی و پایههای تشویقی
معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر اهمیت گرنتهای پژوهشی و پایههای تشویقی در ارتقای فعالیتهای علمی و فناورانه تأکید کرد.
وی توضیح داد: پایه تشویقی، پاداش ویژهای است برای کارهای خاص علمی یا فناوری که فراتر از وظایف معمول اعضای هیئت علمی انجام میشود و این پایهها به صورت مصوب در هیئت امنای دانشگاهها قابل پرداخت است. برای مثال، طرحهای موفق در علوم انسانی میتوانند تا شش برابر حقوق سالانه پایه تشویقی دریافت کنند و در حوزههای فنی و مهندسی، این رقم تا ۱۲ برابر حقوق سالانه قابل پرداخت است.
معاون وزیر افزود: هدف از این پایهها، ایجاد انگیزه برای انجام پژوهشهای اثرگذار و گسترش ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه است. گرنتها و طرحهای تشویقی به اساتید این امکان را میدهد که پروژههای نوآورانه و کاربردی را با حمایت مالی و تشویقی دنبال کنند.
ظرفیت همکاری دانشگاهها با صنعت و شرکتهای بزرگ
دکتر صالحی با اشاره به تجربه استانها در همکاری با بخش صنعت، از جمله انعقاد قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه تبریز در سال جاری، ابراز امیدواری کرد که سایر دانشگاهها نیز بتوانند با استفاده از ظرفیتهای قانونی و حمایتهای موجود، سهم خود را در توسعه کشور افزایش دهند.
ایشان بیان کرد: بر اساس ماده ۱۱ آییننامه بودجهای، شرکتهای بزرگ با سرمایه بالای ۳۵۰ میلیارد تومان میتوانند در تأمین ساختمان، تجهیزات و نیروی انسانی آزمایشگاهها مشارکت کنند. این حمایتها به گونهای طراحی شده است که پس از مدتی، مالکیت تجهیزات و ساختمانها به دانشگاه منتقل میشود و امکان استفاده طولانیمدت از آنها فراهم است.
وی ادامه داد: دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان میتوانند حتی بدون قرارداد رسمی با صنعت، از طریق تفاهمنامهها از این ظرفیت بهرهمند شوند.
بودجه پژوهشی شرکتهای دولتی و سامانه «سما»
دکتر صالحی تاکید کرد: حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه پژوهشی شرکتهای دولتی هماکنون در صندوق زیر مجموعه شورای عالی عطف موجود است و آماده تخصیص به پروژهها و تعامل دانشگاه و صنعت است. سامانه «سما» برای ثبت پروژهها و اولویتبندی دستگاهها فعال شده تا دانشگاهها بتوانند به سرعت با شرکتها و دستگاههای دولتی قرارداد یا تفاهمنامه منعقد کنند و از این ظرفیتها بهره ببرند.
دکتر صالحی گفت: در حوزه نیروی انسانی، ظرفیت استفاده از ۵۰۰ امریه سربازی برای پژوهشهای دانشگاهی و صنعتی اعلام شده است که امکان فعالیت بدون حضور در پادگان را فراهم میکند.
وی گفت: دانشگاهها باید اطلاعات پروژهها و نیازهای خود را در سامانههای مربوط ثبت کنند تا فرآیند تخصیص بودجه، تجهیز آزمایشگاهها و بهرهگیری از نیروی انسانی متخصص سریع و مؤثر انجام شود. هدف از این اقدامات، ارتقای پژوهش کاربردی، افزایش تعامل صنعت و دانشگاه، و بهرهوری حداکثری از منابع موجود کشور است.
استفاده از ظرفیت امریههای پژوهشی
معاون پژوهشی وزارت علوم از ایجاد مسیر تازهای برای حمایت مالی از رسالههای دکتری و پایاننامههای تحصیلات تکمیلی خبر داد و گفت: بر اساس طرح جدید، دانشجویان میتوانند تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای پایاننامههای خود دریافت کنند؛ ۸۰ درصد از این مبلغ به دانشجو و ۲۰ درصد به استاد راهنما اختصاص مییابد. این طرح در ماههای اخیر به اجرا درآمده و گامی مؤثر در جهت پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه محسوب میشود.
حمایت مالی از پایاننامهها و رسالههای دکتری
وی افزود: پیش از این، امکان بهرهگیری از منابع مالی برای پایاننامهها فراهم نبود، اما در قالب این طرح شرکتها میتوانند حتی با بودجه محدود، از طریق قراردادهای پژوهشی با دانشگاهها همکاری کنند. منابع این طرح از محل درصدی از عوارض معادن کشور و سایر درآمدهای پایدار تأمین میشود و برای نخستین بار زمینهای فراهم شده است تا وزارت علوم از محل این منابع بودجهای پایدار در اختیار داشته باشد.
رشد تولید علم و ارتقای رتبه جهانی ایران
در ادامه، وی به رشد کمنظیر تولید علم در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد و گفت: در این سال، مجلات داخلی نمایهشده در پایگاه اسکوپوس از ۱۰۱ عنوان به ۲۱۸ مجله افزایش یافت و تنها در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۴ هزار مقاله از پژوهشگران ایرانی در این مجلات منتشر شد. همین موضوع باعث شد رتبه جهانی ایران در تولید علم به مقام هفدهم جهان ارتقا یابد و تنها با کشور هلند حدود ۳۰۰ مقاله فاصله داشته باشیم.
نمایهسازی مجلات و کنگرههای علمی
او افزود: نمایهسازی مجلات داخلی در پایگاههای بینالمللی، که ما از آن بهعنوان "بازی بدون توپ" یاد میکنیم، نقش بسزایی در ارتقای جایگاه علمی کشور داشته است. امسال نیز برنامه وزارت علوم، نمایهسازی کنگرههای علمی است تا مقالات ارائهشده در همایشها نیز در آمار جهانی شمرده شوند.
معاون پژوهشی وزارت علوم در پایان تأکید کرد: اکنون که زیرساختهای مالی و علمی کشور در مسیر رشد قرار گرفته، لازم است اساتید و پژوهشگران بهویژه در حوزه علوم انسانی با تمرکز بر انتشار بینالمللی آثار خود، موتور تولید علم در این بخش را فعالتر کنند تا جایگاه علمی کشور در حوزه فرهنگ، تمدن، تاریخ و روانشناسی اسلامی در سطح جهان تقویت شود.
گزارش عملکرد معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند
در نشست بررسی و تبادل نظر درباره چالش ها و برنامه های جدید پژوهش وتوسعه علمی دانشگاه که با حضور دکتر صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه بیرجند برگزار شد، دکتر ثاقب جو معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند گزارشی از عملکرد سهماهه نخست فعالیت خود ارائه کرد.
توسعه نشریات علمی و افزایش گرنت پژوهشی
دکتر ثاقب جو ضمن خیرمقدم به معاون پژوهشی وزارت علوم و هیئت همراه، از حمایتهای ریاست محترم دانشگاه بیرجند در پیشبرد فعالیتهای پژوهشی قدردانی کرد و گفت: در مدت کوتاه سهماهه گذشته، با همکاری همکاران حوزه پژوهش، چالشها و فرصتهای دانشگاه در بخش پژوهش شناسایی شد و برنامههایی در سه سطح کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای ارتقای وضعیت پژوهش تدوین گردید.
رعایت اخلاق پژوهش و راهاندازی کارگاههای آموزشی
معاون دانشگاه بیرجند در ادامه با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه نشریات علمی اظهار داشت: در سه ماه گذشته جلسات متعددی با سردبیران و مدیران مسئول مجلات دانشگاه برگزار شد و برنامهریزی کردیم تا دستکم سه تا چهار مجله دانشگاه در فهرست بینالمللی Scopus نمایه شوند.
وی همچنین از افزایش دو برابری مبلغ گرنت پژوهشی اعضای هیئت علمی و سه برابر شدن حقالتشویق فعالیتهای پژوهشی خبر داد و افزود: با حمایتهای ریاست دانشگاه و پیگیریهای انجامشده، تسویهحساب گرنتها تسهیل شده و آییننامه جامع گرنت نیز در حال تدوین و ابلاغ است.
تجهیز آزمایشگاهها و ارائه خدمات صنعتی
او با اشاره به تأکید وزارت علوم بر رعایت اخلاق پژوهش گفت: کارگروه اخلاق پژوهش در دانشگاه فعال شده و با همکاری معاونت آموزشی، کارگاههای متعددی در این زمینه برگزار و سامانه آوا نیز برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان معرفی شده است.
دکتر ثاقب جو همچنین به توسعه و تجهیز آزمایشگاههای دانشگاه اشاره کرد و گفت:با تغییر ساختار نیروی انسانی و تأمین تجهیزات جدید، از جمله دستگاه هضم برای خدمات آزمایشگاهی معادن، ظرفیت دانشگاه در ارائه خدمات صنعتی و زیستمحیطی تقویت شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه بیرجند در ادامه خواستار بازنگری در شیوهنامههای موجود شد و گفت: با توجه به ظرفیت دانشگاهها در استانها، پیشنهاد میشود در آییننامهها و شیوهنامههای مربوط به پروژههای زیستمحیطی و معدنی، نام دانشگاهها در کنار شرکتهای معین استانها ذکر شود تا بتوانند بهصورت رسمی در این پروژهها مشارکت کنند.
همچنین در این نشست، دکتر مسعودی با اشاره به مشکلات موجود در اجرای آییننامه پایههای تشویقی طرحهای پژوهشی گفت: متأسفانه در آییننامه جدید وزارت علوم، در زمینه اعطای پایههای تشویقی، بهویژه برای طرحهای علوم انسانی، بیعدالتیهایی مشاهده میشود. محدودیتهای موجود باعث شده بسیاری از اعضای هیأت علمی از دریافت این امتیازات محروم بمانند، در حالیکه میتوان با بازنگری و تفسیر منصفانهتر، دامنه بهرهمندی اعضا را افزایش داد.
او افزود: در دانشگاههای استانها از جمله بیرجند، به دلیل شرایط خاص منطقهای، امکان تعریف طرحهای پژوهشی در سطح ملی بر اساس معیارهای فعلی بسیار محدود است و همین امر سبب شده از ظرفیت تشویقی این طرحها نتوانیم بهره ببریم.
وی با اشاره به ضرورت توجه وزارت علوم به ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت اظهار کرد: علیرغم تأکید مکرر بر لزوم تعامل دانشگاهها با بخش صنعت، هنوز آییننامه مشخص و تشویقی برای این فعالیتها وجود ندارد و اعضای هیأت علمی دچار گرانباری نقش شدهاند. انتظار میرود وزارت علوم در آییننامه ارتقا و تشویق، امتیاز ویژهای برای فعالیتهای مؤثر بروندانشگاهی در نظر بگیرد.
ایشان در ادامه بر بازنگری در اجرای فرصتهای مطالعاتی در صنعت تأکید کرد و گفت: اقدام وزارت علوم در این زمینه ارزشمند است، اما دستگاههای اجرایی کشور آمادگی کافی برای پذیرش اعضای هیأت علمی را ندارند. لازم است وزارتخانهها بسترهای لازم برای استفاده از ظرفیت علمی دانشگاهیان را فراهم کنند.
او در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تنوعبخشی به روشهای تأمین مالی پژوهشها شد و افزود:توصیه میشود وزارت علوم با الگوگیری از سازمانهای موفق، شیوههای جدیدی برای حمایت مالی از طرحهای پژوهشی تعریف کند تا پژوهشگران فقط محدود به بودجههای مصوب و بنیادهای حمایتی نباشند.
دکتر مسعودی همچنین از عدم هماهنگی میان بنیاد علم ایران و دانشگاهها انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر، اگر طرحی از سوی بنیاد علم ایران حمایت شود، دانشگاه نمیتواند آن را در نظام ارزیابی خود لحاظ کند. این مسئله به نبود تفاهمنامه رسمی بین معاونت پژوهشی وزارت علوم و این بنیاد بازمیگردد که باید هرچه سریعتر اصلاح شود.
دکتر مسعودی در پایان، یکی از چالشهای اصلی نظام پژوهشی را تعدد سامانههای الکترونیکی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر سامانههای متعددی همچون ساجد، سمات، نان و سامانه ساده فعال هستند که این پراکندگی باعث سردرگمی اعضای هیئت علمی شده است. پیشنهاد میشود تمامی سامانهها در قالب یک بستر واحد زیر نظر معاونت پژوهشی وزارت علوم ادغام شوند تا فرآیندهای پژوهشی و ارتباط با جامعه به صورت متمرکز مدیریت شود.
دغدغههای معیشتی اعضای هیئت علمی
همچنین دکتر آقا ابراهیمی عضو شورای مرکزی شورای صنفی استادان، با تأکید بر ضرورت توجه جدی به وضعیت معیشتی اعضای هیئت علمی، نسبت به کاهش شدید قدرت خرید و بیتوجهی به دغدغههای دانشگاهیان هشدار داد.
دکتر آقا ابراهیمی استاد دانشگاه بیرجند با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه دانشگاهی افزود: در بحث معیشت، ما از وضعیت هشدار عبور کردهایم. بسیاری از اعضای هیئت علمی ناچار شدهاند برای تأمین حداقلهای زندگی، در مشاغل دیگر فعالیت کنند. این مسئله برای جامعه دانشگاهی کشور نگرانکننده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمار ارائهشده ، از سال ۱۳۹۳ تا امروز تورم سالانه بهصورت متوسط چندین برابر افزایش یافته، در حالیکه رشد حقوق اعضای هیئت علمی تناسبی با آن نداشته است. امروز قدرت خرید ما به حدود ۱۴ درصد سال ۱۳۹۱ رسیده است.
او با تأکید بر نقش دانشگاهها در توسعه کشور گفت: همه پیشرفتهای کشور، از پزشکی تا مهندسی، آموزش، پرستاری و محیطزیست، حاصل تلاش فارغالتحصیلان دانشگاههاست. اگر هشدارهای استادان در حوزههایی چون آب، محیطزیست و برنامهریزی شهری جدی گرفته میشد، امروز با بسیاری از بحرانها مواجه نبودیم.
دکتر آقا ابراهیمی همچنین با اشاره به وضعیت تجهیزات و زیرساختهای پژوهشی افزود: بسیاری از آزمایشگاهها و تجهیزات دانشگاهی فرسوده و نیاز به بروزرسانی دارند که این مسئله عملاً توان پژوهشی دانشگاهها را محدود کرده و نیازمند حمایت فوری وزارت علوم است.
پیشنهاد اصلاح نظام پایههای تشویقی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اصلاح نظام پایههای تشویقی و آییننامه ارتقا گفت: تفاوتهای قابل توجهی در نظام پایههای تشویقی بین دانشگاهها وجود دارد. پیشنهاد میشود در دانشگاههایی که امکان استفاده از پایههای ویژه کمتر است، امتیازهای جایگزین برای فعالیتهایی مانند داوری طرحهای پژوهشی یا ویراستاری علمی کتابها در نظر گرفته شود.
در این نشست: دکتر کاظمی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند گزارشی از فعالیتها، دستاوردها و برنامههای پژوهشی این دانشگاه ارائه داد.
وی با اشاره به پیشینه دانشگاه گفت: دانشگاه صنعتی بیرجند با حدود دو هزار دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت دارد و در حال حاضر دانشجوی دکتری ندارد. معاونت پژوهشی این دانشگاه از سال ۱۴۰۰ بهصورت مستقل آغاز به کار کرده است.
کاظمی افزود: از زمان تأسیس معاونت پژوهشی، برنامهریزیهای منسجمی برای تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت انجام شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی بیرجند با اشاره به پیگیریهای صورتگرفته برای تسهیل تعامل با دستگاههای اجرایی گفت: با حمایت و پیگیری معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، دانشگاه موفق شد تأییدیه لازم از سازمان تأمین اجتماعی را برای صدور مجوز فعالیتهای پژوهشی دریافت کند. هرچند در ابتدا سازمان بازرسی ورود پیدا کرد، اما با تعاملات انجامشده، این مسئله برطرف شد و اکنون فرآیندها روانتر پیش میرود.
مأموریت دانشگاه صنعتی بیرجند در توسعه زنجیره ارزش معادن
وی مأموریت اصلی دانشگاه صنعتی بیرجند را توسعه و تکمیل زنجیره ارزش زغالسنگ و منیزیت در استان خراسان جنوبی عنوان کرد و افزود: سال گذشته مطالعات گستردهای در حوزه زغالسنگ انجام شد و خوشبختانه مجوز تأسیس پژوهشکده زنجیره ارزش نیز از مراجع ذیربط اخذ شده است. شورای راهبردی این پژوهشکده با حضور نخبگان بیرجندی مقیم تهران و سایر شهرها تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.
تجربه موفق دانشگاه در طرحهای بروندانشگاهی
دکتر یوسفی مدیر گروه معدن دانشگاه بیرجند نیز در این نشست گفت: در استان خراسان جنوبی چندین معدن فعال وجود دارد و بسیاری از آنها نیازمند اجرای طرحهای ارزیابی و پایش زیستمحیطی هستند. با این حال، در حال حاضر بیشتر این پروژهها توسط شرکتهایی از تهران انجام میشود که فرایند کار آنها گاه تا سه سال نیز به طول میانجامد.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند توانمندی انجام این طرحها را در مدتزمان کوتاهتر و با کیفیت بالاتر دارد، افزود: ما گروههای تخصصی فعال در زمینه محیطزیست، معدن و فضای سبز داریم که علاوه بر آشنایی با شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه، از نیروهای متخصص بومی برخوردارند و میتوانند طرحها را دقیقتر و سریعتر از شرکتهای بیرونی اجرا کنند.
او همچنین پیشنهاد ایجاد امتیاز ویژه برای اعضای هیئت مدیره تشکلهای حرفهای مانند نظام مهندسی معدن را مطرح کرد و افزود:
حضور اساتید دانشگاهی در این ساختارها باعث میشود ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود و دانشجویان نیز با انگیزه و تجربه عملی بیشتری در طرحها مشارکت کنند.
دکتر یوسفی در پایان با اشاره به تجربه موفق دانشگاه در سال گذشته گفت: تنها در یک بازه ۲۰ روزه، بیش از ۲۰۰ دانشجو در قالب طرحهای بروندانشگاهی مشغول فعالیت شدند که این نشاندهنده ظرفیت بالای دانشگاه در اجرای طرحهای کاربردی است.
دکتر خطیب، استاد گروه زمین شناسی دانشگاه بیرجند با اشاره به فلسفه شکلگیری معاونت علمی ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد که این نهاد با هدف بهرهگیری از توانمندیهای علمی و نهادینه کردن پژوهشها در کشور ایجاد شده است.
اهمیت سرمایهگذاری در زیرساختهای پژوهشی استان خراسان جنوبی
دکتر خطیب افزود؛ ما در طرحهای ارتباط با صنعت دو نوع ارتباط بخش خصوصی با صنعت و بخش دولتی با صنعت را داریم و بسیاری از پژوهشها از طرف بخش خصوصی سفارش داده میشوند و زمانی که این پژوهشها به نتیجه میرسند، اثرات ملموسی در توسعه علمی و اقتصادی کشور خواهند داشت.
ایشان همچنین به نقش تسهیلگری دانشگاهها و اهمیت حمایت از پژوهشهای کاربردی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم دانشگاهها با فراهم کردن امکانات و حمایتهای لازم، زمینه رشد پژوهشهای کشور را تسهیل کنند.
وی در ادامه به اهمیت سرمایهگذاری در تجهیزات و زیرساختهای پژوهشی اشاره کردند و گفتند: استان خراسان جنوبی یکی از استانهای قوی در حوزه معادن است و این معادن نیازمند تجهیزات و کمک هستند که یکی از این کمک ها تجهیز آزمایشگاه مرجع دانشگاه بیرجند است.
ضرورت همکاریهای علمی بینالمللی و حمایت از نخبگان ایرانی
دکتر هما مالکی، رئیس دانشکده هنر با تأکید بر اهمیت حضور نخبگان ایرانی در عرصههای جهانی، خواستار بازنگری در شیوه حمایت مالی از طرحهای پژوهشی مشترک و تقویت ارتباط با نخبگان ایرانی خارج از کشور شد.
دکتر مالکی اظهار کرد: در شرایط کنونی، همکاریهای علمی بینالمللی میتواند فرصتی ارزشمند برای معرفی توانمندیها و ظرفیتهای علمی ایران باشد. حضور موفق پژوهشگران و دانشجویان ایرانی در دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی بینالمللی نشان داده است که جامعه علمی ایران در بالاترین سطوح جهانی توان رقابت دارد و به عنوان سفیران علمی کشور شناخته میشوند.
ایشان با اشاره به وجود برخی محدودیتها و چالشها در مسیر همکاریهای بینالمللی افزود: برنامههایی نظیر اراسموس در جهان بدون هیچگونه سوگیری سیاسی از ایدههای علمی و پژوهشی حمایت میکنند، اما در کشور ما هنوز موانعی وجود دارد که مانع بهرهبرداری کامل از این ظرفیتها میشود.
وی در ادامه با اشاره به تجربه همکاری خود با دفتر همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم گفت: طرحهای پژوهشی مشترک از فیلترهای بسیار دقیق و سختگیرانه ارزیابی عبور میکنند، اما در فرآیند حمایت مالی با چالشهایی مواجهاند.
دکتر مالکی ادامه داد: اگرچه انتظار برابری کامل در پرداختها واقعبینانه نیست، اما اختلاف چشمگیر میان میزان حمایت از پژوهشگران ایرانی و خارجی میتواند انگیزه محققان داخلی را کاهش دهد. این در حالی است که خروجی علمی این طرحها مشترک است و منافع آن به هر دو کشور بازمیگردد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع همکاری با نخبگان ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مبالغ تخصیصی برای جلب همکاری نخبگان خارج از کشور بسیار اندک است و همین موضوع باعث میشود بسیاری از افراد تمایل چندانی به مشارکت نداشته باشند. لازم است این حمایتها متناسب با سطح فعالیت علمی و اثرگذاری افراد بازنگری شود.
دکتر مالکی در ادامه با اشاره به نقش بنیاد علم ایران گفت: در سطح بینالمللی، بنیاد علم ایران نهادی شناختهشده است و اگر تفاهمنامهای میان این بنیاد و دفتر همکاریهای بینالمللی وزارت علوم منعقد شود، میتواند به افزایش سقف حمایتهای مالی و توسعه طرحهای پژوهشی مشترک منجر شود. همافزایی این دو نهاد میتواند سهم ایران را در پروژههای علمی بینالمللی به شکل چشمگیری افزایش دهد.
نظر شما :