نشست هم اندیشی ایران آینده برگزار شد

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۱:۲۲ کد : ۲۷۴۴۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۵۳۴
نشست هم اندیشی ایران آینده با حضور دکتر زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر ستاد خیرین آموزش عالی و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی، رئیس بنیاد حامیان و جمعی از نخبگان و اعضای هیأت امنای دانشگاه روز یکشنبه ۲ ردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.
نشست هم اندیشی ایران آینده برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر مصطفی زمانیان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر ستاد خیرین آموزش عالی به فرمایش رهبری معظم انقلاب در نوروز 1403 که بیان فرمودند"در باب منافع ملی مسأله مهم اتحاد دلهای مردم است ما در این زمینه دچار غفلت شدیم، خودمان بدست خودمان در وحدت ملی‌مان اختلال ایجاد کرده‌ایم، همه ما در این غفلت شریکیم"، گفت: این بیان رهبری به عنوان معمار و راهبر انقلاب برای ما دارای معنی بسیار است. در منظومه نظام مسائل کشور اگر تأمل نماییم به نظر می رسد در آستانه چند چرخه تحول آفرین جدی هستیم و لازم است ضمن شناخت تحولات، جامعه و مردم را برای معماری این آینده آماده کرد. یکی از این محورهای تحول راهبردی جایگزینی نقش جدی مردم بجای دولت است و هرچه پیش می رویم نقش دولتها در اداره کشورها و حکومتها کمتر می‌شود این موضوع اختصاص به ایران ندارد در عصر توسعه فناوری و مشارکتهای مردمی و عضر زوال حکومتهای بروکراتیک شرایطی را برای آینده کشورها فراهم کرده که مردم در اداره کشور و چرخه اولویت بندی کشور مشارکت نمایند. 

چرخه تحول آفرین مفهوم دولت
دولتها در آستانه یک بازتعریف جدی هستند و این ردپای گفتمانی در بیان حضرت آقا سالها وجود داشته است.
وی افزود: مفهوم دولتها از دولت مقتدر بروکراسی سالار به سمت الگوهای مشارکت مردم پایه حرکت مینماید و  هرچه میگذرد نقش مردم در حکمرانی پرنگ تر می شود. تحول راهبردی دوم کمرنگ شدن جغرافیای کشورها است. به گونه ای که امروز مسأله جهان شهرها و جهان کشورها و شهروندانی که اساسا مرزهای جغرافیایی برایشان کم رنگ می شود وجود دارد. ارزش دارایی 5.5 میلیون نفر ایرانی که خارج کشور زندگی می کنند به اندازه درآمد کشور سوئیس است و این افراد که دلبسته کشور هستند می توانند در آینده کشور نقش فعالی داشته باشند.
سیدمحمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به سرشماری رسمی سال 1395 به جمعیت 880 هزار نفری و 151 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که از این مقدار 101 هزار کیلومتر آن کویری است، گفت: با مساحت زیاد و جمعیت کم پراکندگی جمعیت داریم که باعث مشکلاتی در موضوعات زیرساختی می شود. وی به فرهنگ و اصالت دینی و ریشه مذهبی استان نیز اشاره کرد و افزود:  در حوزه معادن و صنایع مختلف منابع خدادادی خوبی داریم ولی متاسفانه در حوزه زیرساختها و سرمایه‌گذاری مشکلاتی داریم که در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی من جمله اتمام پروژه‌های نیمه تمام را داریم. در دانشگاه بیرجند نیز پروژه‌های نیمه تمامی از دولتهای نهم و دهم برجا مانده بود که به همت ریاست محترم دانشگاه این پروژه‌ها در حال اتمام است. در بحث راه آهن نیز با فعالیت 12 کارگاه این پروژه ریل گذاری شده است. در 331 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان برق به تمامی پاسگاه های مرزی رسیده است.
مهندس زینلی، مدیرعامل شرکت کویرتایر و رئیس بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند در این نشست گفت: منحنی رشد کشور مطلوب است و با ناامید کردن و سیاه نمایی امور پیش نمی رود.
وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان و شرکتهای دانش بنیان یکی از راهبردی ترین پیشنهادات در نظام راهبردی ما بوده است. حمایت از شرکتهای دانش بنیان بایستی صورت گیرد چرا که سرمایه اصلی هر مملکتی نیروی انسانی است.
در ادامه نخبگان حاضر در نشست نظرات و راهکارهای علمی خود را بیان داشتند.

آخرین ویرایش۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳