به منظور افزایش همکاری‌های علمی ،آموزشی، پژوهشی و فرهنگی انجام شد؛

انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه بیرجند و اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۵:۴۳ کد : ۲۷۲۶۶ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۶۲۳
تفاهم نامه همکاری‌های فی مابین دانشگاه بیرجند و اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، همزمان با ولادت کریم اهل بیت، حضرت امام حسن مجتبی(ع)، روز سه‌شنبه ۷ فرورین ۱۴۰۳ در حوزه ریاست اداره کل آموزش و پرورش، به امضای دکتر احمد لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند و دکتر موسوی‌نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش استان رسید.
انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه بیرجند و اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی و تربیتی، دکتر لامعی‌گیو، رئیس دانشگاه بیرجند سال جدید، "سال جهش تولید با مشارکت مردم" و بهار طبیعت و بهار قرآن را تبریک و شادباش گفت و ادامه داد: در خصوص تعامل بین دانشگاه و آموزش و پرورش طی تفاهم نامه‌ای که بین دانشگاه بیرجند و دانشگاه فرهنگیان منعقد شده است، دانشگاه بیرجند در پنج رشته پذیرای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خواهد بود. 
ایشان در رابطه با مدرسه دانشگاهی نیز بیان کرد: دانشگاه بیرجند از سال گذشته پیگیر این موضوع است و ما فضای کافی در اختیار داریم و امیدوار هستیم که این موضوع اجرایی شود. دکتر لامعی افزود: زمینه‌های مشترک فراوانی بین آموزش و پرورش و دانشگاه وجود دارد و امیدواریم در قالب این تفاهم نامه کاربردی و اجرایی گردد. 
رئیس دانشگاه بیرجند، ادامه داد: دانشکده روانشناسی، گروه جامعه شناسی و پردیس علوم رفتاری می‌تواند حلقه و اتصال خوبی بین دو دستگاه برقرار کند و افزون بر این فرصت‌های مطالعاتی نیز یکی از زمینه‌های مشترک بین دو دستگاه است. 
وی گفت: یکی از رسالت‌های آموزش و پرورش و دانشگاه این است که تاریخ آموزش و پرورش را مدوّن کنند، موضع دانشگاه این است که آموزش و پرورش و دانشگاه میراث‌دار مدرسه شوکتیه هستند لذا دانشگاه مدتی است این موضوع را آغاز کرده است و اقدامات خوبی صورت گرفته اما نیاز است تا در زمینه تولید محتوا آموزش و پرورش نیز کمک نماید.
دکتر موسوی نژاد، مدیر کل آموزش و پرورش استان در ادامه جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری علمی، آموزشی و تربیتی، گفت: دانشگاه بیرجند یکی از مهمترین دستگاه‌های فرهنگی و تربیتی استان است و تعامل و همکاری بین این دو دستگاه به عنوان دو پایه‌ی اصلی فرهنگ و تعلیم و تربیت استان، هم در زمینه تأمین نیروی انسانی و هم در زمینه دانش آموزی نقش بسیار مهم و ارزنده‌ای دارند. 
دکتر موسوی‌نژاد، افزود: دانشگاه یکی از پایه‌ها و مبانی تربیتی است و در کنار جامعه و خانواده‌، دانشگاه و مدرسه نقشی بسیار مهم در تربیت افراد دارند.
مدیرکل آموزش و پرورش به سابقه درخشان دانشگاه بیرجند و فارغ التحصیلان آن در سطح کشور اشاره کرد و گفت: ما باور داریم که دانشگاه بیرجند نقش فوق العاده مهمی در فرهنگ استان داشته است و این بر کسی پوشیده نیست.
وی ادامه داد: این تعامل و همکاری هر چقدر بیشتر باشد اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود و نیازی که ما به خصوص در عرصه آموزش و پرورش به دانشگاه داریم، می‌تواند کمک کند که هم دانشگاه رونق بگیرد و هم آموزش و پرورش بتواند از ظرفیت‌ها، فضاها و امکانات دانشگاه در جهت آشنایی بهتر دانش آموزان که دانشجویان فردا هستند بهره بگیرد.
ایشان همچنین اظهار کرد: از جمله کارهایی که می‌توان انجام داد دید و بازدید اساتید از مدارس در جهت هدایت و راهنمایی همکاران ما و دید و بازدید دانش آموزان از سطح دانشگاه‌ها و آشنایی آنان با رشته‌های تحصیلی است. 
وی در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم در کنار معرفی رشته‌های خوب دانشگاه به دانش آموزان، آنان را به این نتیجه برسانیم که تحصیل در نزدیک‌ترین دانشگاه به محل زندگی می‌تواند به بهتر شدن تحصیلات و کم شدن هزینه‌ها کمک کند گام مهمی را برداشته‌ایم . 
دکتر موسوی‌نژاد بیان کرد: طرح دو به دو که بیان کننده دو سال تحصیل افراد در دانشگاه دولتی و دو سال در دانشگاه فرهنگیان است کمک کننده می‌باشد و بخشی از نیروی انسانی آموزش و پرورش زودتر تامین می‌گردد . 
همچنین دکتر نبوی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش گفت: بعد از اولین جلسه که در پاییز سال گذشته برگزار شد و بحث و تبادل نظر صورت گرفت، ما نهایتاً به متنی رسیدیم که محورهای آن بحث‌های علمی، آموزشی و تربیتی است. 
دکتر نبوی افزود: پیوند دانشگاه و آموزش و پرورش در بیرجند سابقه تاریخی دارد و هسته اولیه دانشگاه بیرجند در مدرسه شوکتیه شکل گرفت. 
نبوی به بیان محورهای تعیین شده در این تفاهم نامه از جمله:
ـ همکاری مشترک برای استفاده از فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فرهنگی و آموزشی پژوهشی، مهارتی و تجهیزات 
_ برطرف کردن نیازهای فرهنگی و آموزشی و پژوهشی
_ تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی ،علمی و پژوهشی دانش‌آموزی
_ ارتقا سطح علمی و تخصصی کارکنان
_ برگزاری کارگاه ها،سمینار ها، دوره های ضمن خدمت، نشست‌های علمی و کارآموزی دانشجویان پرداخت.
معاون آموزش و پرورش گفت: رسالت آموزش و پرورش تربیت عمومی و رسالت دانشگاه تربیت تخصصی است و اگر تربیت عمومی را مقدمه‌ی تربیت تخصصی بدانیم هیچگاه نباید ارتباط بین دانشگاه و آموزش و پرورش گسسته شود بلکه باید روز به روز این ارتباط تقویت شود .
در این جلسه، دکتر حسینی واشان، معاون آموزشی دانشگاه بیرجند، گفت: در تفاهم نامه جنبه‌های مختلف علمی و آموزشی، تبادلات، استفاده از فضاهای آزمایشگاهی، حضور اساتید در قالب فرصت‌های مطالعاتی در آموزش و پرورش دیده شده است . 
دکتر حسینی افزود: فعالیت‌های پژوهشی محور دیگری از تفاهم نامه است که انجام فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز آموزش و پرورش، توسط همکاران دانشگاهی است . 
وی به دیگر بخش‌های مورد توجه از جمله مدرسه دانشگاهی و هنرستان‌های جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: اگر زمینه آن فراهم شود از این ظرفیت استفاده خواهد شد . 
معاون آموزشی دانشگاه به بحث آشنایی دانش آموزان با فضاهای آموزشی دانشگاه پرداخت و اظهار کرد :دانش آموزان قبل از ورود به متوسطه دوم با رشته‌های دانشگاهی و اهمیت آن آشنا نیستند و یکی از دلایلی که سبب گرایش دانش آموزان به برخی رشته‌های خاص می‌شود این مسئله می‌باشد و این موضوع در آینده موجب کمبود متخصص در برخی رشته‌ها خواهد شد. 
ایشان ادامه داد: دانشگاه زمینه‌ی بازدید دانش آموزان از دانشگاه  را فراهم می‌کند تا با تمامی رشته‌ها آشنا شوند و بر حسب علاقه رشته خود را انتخاب نمایند، تا ما شاهد بهبود فضای علمی و کیفیت آموزشی در سطح مدارس و دانشگاه‌های استان باشیم .

آخرین ویرایش۰۷ فروردین ۱۴۰۳