در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

دومین نشست هم اندیشی هیأت اندیشه ورز ستاد علم و فناوری استان خراسان جنوبی

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۵۴ کد : ۲۷۶۲۰ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۷۱۹
دومین نشست هیأت اندیشه ورز ستاد علم و فناوری خراسان جنوبی، بعدازظهر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در سالن بشارت برگزار شد. در این جلسه نیز احکام تعدادی از اعضای حقیقی هیات اندیشه ورز، تقدیم آنان گردید‌.
دومین نشست هم اندیشی هیأت اندیشه ورز ستاد علم و فناوری استان خراسان جنوبی

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در ابتدای نشست هم اندیشی هیأت اندیشه ورز ستاد علم و فناوری استان خراسان جنوبی، دکتر احمد لامعی گیو، رئیس دانشگاه بیرجند و رئیس هیأت اندیشه ورز استان، دوازدهم اردیبهشت ماه سالروز شهادت فیلسوف بزرگ ،علامه سترگ و روز پاسداشت مقام علم و دانش و روز معلم را خدمت تمامی خدمتگزاران این عرصه تبریک و تهنیت گفت. 
دکتر لامعی، افزود: ستاد علم و فناوری استان که با مدیریت شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است، هیأتی سمبولیک نیست بلکه برای حل مشکلات استان تدبیر و اندیشه ارائه می‌دهد و مشکلات کشور نیز در این هیئت‌ها مورد واکاوی قرار می‌گیرد.
ایشان بیان کرد: در اولین نشستی که با حضور دکتر خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، کلید واژه‌ای که ایشان بر آن تاکید داشتند، نظام حکمرانی بر آموزش عالی کشور و تاکید بر واژه علم و علم گرایی بود.
در این نشست، حجت الاسلام علی رستمیان، مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی، گفت: مقام معظم رهبری بعد از بیانیه گام دوم انقلاب نکاتی را از فرهیختگان جامعه خواسته‌اند که یکی از آنها علوم اسلامی، انسانی اسلامی و دیگری بحث حکمرانی علم و فناوری است. 
ایشان در خصوص فعالیت‌های حوزه علمیه به پیگیری هوش مصنوعی پرداختند و گفتند: ما معتقد هستیم که در حوزه هوش مصنوعی امکان و توانایی جایگزینی اجتهاد ما نیز وجود دارد و قاعدتاً بهره‌مندی از این توانایی موجب تسهیل در استخراج موضوعات و وحدت رویه و آرا در موضوعات شرعی خواهد بود. وی همچنین خواستار ارتباط بیشتر بین دانشگاه و حوزه علمیه و بهره‌مندی از علم و دانش اساتید و اعضای هیأت علمی در رابطه با موضوع هوش مصنوعی شد.
دکتر حسینی واشان، معاون دانشگاه بیرجند و دبیر ستاد هیأت اندیشه ورز علم و فناوری استان هدف برگزاری این نشست را معرفی میزهای ستاد، تعداد اعضا برای هر میز، شروع به کار میزهای تخصصی و...  دانست. 
دکتر حسینی واشان افزود: میزهای تخصصی ستاد علم و فناوری ۱۱ میز می‌باشد که شامل میز حکمرانی آموزش عالی، آمایش آموزش عالی ،آیین نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی، تحول و ارتقای علوم انسانی، تحول و ارتقاء علوم پایه، آموزش پزشکی، تحول و ارتقا هنر،آموزش مهارتی، تعاملات علمی بین المللی، جذب حمایت و بازگشت نخبگان و اقتصاد و فرهنگ است . 
دبیر ستاد هیأت اندیشه ورز اظهار کرد: یکی از میزهایی که اهمیت ویژه‌ای دارد تا در اسرع وقت آغاز به کار کند ؛ میز آیین نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی است و میزهای ارتقای علوم پایه، ارتقای علوم انسانی و آموزش و پزشکی می‌توانند به ارتقاء میز اعضای هیأت علمی کمک کنند . 
وی ادامه داد: یکی از مسائلی که همواره در دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه بیرجند مطرح است مسئله آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی به صورت یکپارچه برای تمام رشته‌ها و گروه‌های آموزشی است. 
دکتر میری، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های استان گفت: بحث حکمرانی آموزش در دوره‌ای مطرح است که ما با صندلی‌های خالی دانشگاه‌ها مواجه هستیم ، بنابراین ما نیازمند بازنگری در چینش دانشجویان هستیم و به دلیل وجود دانشگاه‌های متعدد، ما به نیروی متخصص مورد نیاز خود نتوانسته‌ایم برسیم. 
دکتر میری افزود: دغدغه ما این است که باید به سمت و سویی برویم که مردم از این سیستم‌های آموزش موجود، حداکثر بهره‌مندی را داشته باشند. 
دکتر اکبرپور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بیرجند گفت: ما دغدغه آموزش عالی را داریم ولی بحث فناوری و علمی که تولید ثروت نماید برای ما حائز اهمیت است و در این میزها به آن پرداخته نشده است.
 دکتر اکبرپور افزود: ما در کشور به یک مفهوم و درک یکسانی از مرجعیت علمی نرسیده‌ایم و ما باید به تعریف درستی از آن برسیم تا ابعاد، شاخص‌ها و فرایند هایی که برای دستیابی به مرجعیت علمی نیازاند را مشخص کنیم.
دکتر اسماعیلی گفت: هیأت اندیشه ورز اگر بخواهد کارایی خود را نشان بدهد نقطه شروع آن بهتر است آسیب شناسی دانشگاه‌ها باشد. وی ادامه داد: در دانشگاه‌ها مشکلات متعددی وجود دارد که ما می‌توانیم ورود پیدا کنیم و آنها را حل نماییم مثل فرایندهای جذب در دانشگاه‌ها.
در پایان این نشست، احکام انتصاب، دکتر محمدرضا میری، دکتر سید حجت هاشمی، دکتر محمدعلی بهدانی، دکتر ابوالفضل اکبرپور، دکتر حسین فرزانه‌پور، دکتر سیدسعید محمدی، دکتر صادق پاسبان، دکتر یدالله یعقوبی نژاد و دکتر عباس جوادی به عنوان تعدادی از اعضای حقیقی هیات اندیشه‌ورز تقدیم آنها گردید.

آخرین ویرایش۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳