در پژوهش محققان دانشگاه بیرجند حاصل شد؛

افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در مقابله با زلزله

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۰ کد : ۲۷۵۹۵ اخبار ستادی
تعداد بازدید:۶۰۲
براساس پایان نامه دانشجوی بین المل دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد، با عنوان اثر میراگر لوله‌ای بیضوی در بهبود رفتار قاب‌های فولادی با مهاربند شورون بررسی شد.
افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در مقابله با زلزله

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، اثر میراگر لوله‌ای بیضوی در بهبود رفتار قاب‌های فولادی با مهاربند شورون در پایان نامه صفرخان حسنی، دانشجوی بین الملل مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران بررسی شد. وی  با بررسی افزایش مقاومت سازه ها موفق به دفاع از پایان نامه خویش با درجه عالی گردید. 
در این پژوهش که با استاد راهنمایی دکتر خطیبی نیا و مشاوره دکتر شیما بیجاری، اعضای هیأت علمی گروه آموزشی مهندسی عمران انجام شد، یکی از ضعف‌های عمده در قاب‌های مهاربندی همگرا، کمانش بادبندها در هنگام تحریک زلزله بررسی گردید. در این پایان نامه، عملکرد میراگر لوله‌ای بیضوی در قاب ‌مهاربندی شده شورون به‌منظور استهلاک انرژی لرزه‌ای تحت بارگذاری چرخه‌ای و جلوگیری از کمانش بادبندها بررسی شد. همچنین عملکرد این میراگر با میراگر لوله‌ای در قاب مهاربندی شده شورون مقایسه شده است. نتایج حاصل از نمودارهای هیسترزیس، اسکلتون، دوخطی و انرژی مستهلک شده نشان داد که میراگرهای لوله‌ای بیضوی شکل‌پذیری و استهلاک انرژی مناسب‌تری نسبت به میراگرهای لوله‌ای دارند.
شایان ذکر است در سال گذشته هم اولین دانشجوی بین الملل پردیس مهندسی موفق به فارغ التحصیلی در رشته مهندسی عمران گردید.

آخرین ویرایش۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳